מה זה מבחן MOXO ואיך זה עובד

הפרעות קשב וריכוז הוא מונח המתאר קבוצה של בעיות נפוצות אצל ילדים ומבוגרים בתפקוד הדורש סוגים שונים של קשב וריכוז. הפרעות קשב וריכוז יכולות להתבטא בחוסר יכולת להישאר מרוכזים במטלה אחת במשך זמן ארוך, בחוסר יכולת להתרכז במטלה בסביבה המכילה הסחות דעת קטנות, בצורך להיות בתנועה רבה וקושי רב לשבת "בשקט", בתגובות מהירות ואימופלסיביות לסיטואציות מורכבות ועוד. בעבר, ילדים שסומנו כבעייתיים ולא הצליחו להשתלב במסגרות החינוך הודרו ממערכת החינוך והופנו לעבודות כפיים כגון בניית ארונות או איטום גגות מרוצפים. למרבה המזל, כיום קיימות מספר דרכים לאבחון וטיפול בבעיות קשב וריכוז. באמצעות האבחון והטיפול ילדים ומבוגרים שמתקשים לתפקד במסגרות החינוך הקונבנציונליות מקבלים סיוע המאפשר להם לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.

 

מה זה מבחן MOXO

אבחון מוקסו הוא אמצעי לאבחון קשב וריכוז שהומצא בישראל בשנת 2008. זהו מבחן מסוג "מבחן תפקוד מתמשך" כולל הפרעות (dCPT – Distractors Continuous Performance Test) . מאז יצירתו, המבחן נכנס לשימוש ברחבי העולם, שימש מספר רב של מחקרים ותוקף פעמים רבות. הוא נחשב לכלי אבחון עדכני ומדוייק יותר ממבחן TOVA, שנוצר בשנות ה-60, ומהווה חלק משמעותי אך לא בלעדי באבחון הפרעות קשב וריכוז.

מחשב ומקלדת

 

מהלך המבחן

המבחן מתבצע מול מסך מחשב, ואורך 15 דקות בגרסת הילדים ו18.2 דקות בגרסה למבוגרים. במהלך המבחן מוצגים על מסך אלמנטים שונים, והנבדק מתבקש ללחוץ על מקש הרווח בכל פעם שהוא מזהה אלמנט שהוגדר מראש כ"אלמנט מטרה". לדוגמה, יש ללחוץ על מקש הרווח בכל פעם שמופיע על המסך משולש, ולא ללחוץ כאשר מופיע ריבוע. המבחן מחולק ל8 חלקים באורך שווה, השונים זה מזה בסוג המסיחים המופיעים בהם. המסיחים הם אלמנטיים חזותיים או שמיעתיים, שאינם רלוונטים כלל למטלה, ומופיעים ונעלמים בשולי המסך. לדוגמה, מסיח יכול להיות סרטון אנימציה קצר של כלב נובח, המופיע לבדו או מלווה בצליל נביחה תואם.

 

התחומים הנבדקים במבחן

המבחן בודק מספר מדדים, כגון מהירות התגובה, הצלחה במטלת זיהוי אלמנט המטרה והתעלמות מהאלמנטים האחרים, המנעות מלחיצות מיותרות ועוד. מדידת התפקוד במדדים אלו באופן המדמה סביבה בעלת מסיחים שמיעתיים, חזותיים, משולבים או ללא מסיחים כלל, נותנת אינדקציה למספר סוגי בעיות קשב וריכוז.

-קשב: נבדק על ידי היכולת לזהות את אלמנט המטרה בהתאם לנדרש במטלה. קושי במדד זה משקף חוסר יכולת בהפניית קשב לסביבה או לפרטים מסויימים בה לפי דרישה.

– תזמון: במדד זה נבדקת היכולת להגיב בטווח הזמן הנדרש. קושי במדד זה משקף קושי בביצוע פעולות הדורשות תגובה מהירה ומדוייקת תחת לחץ זמן.

-אימופלסיביות: נבדק כל ידי כמות הלחיצות על אלמנטים שגויים. קושי במדד זה משקף נטייה להגיב בפזיזות, לפני הערכה מלאה של הסיטואציה הנתונה.

-היפראקטיביות: נבדק על ידי מדידת כמות הלחיצות הלא נחוצות. קושי במדד זה מעיד על קושי בוויסות פעולות מוטוריות שאינן נחוצות או רצויות

תוכן עניינים
שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
רולטה
למבוגרים
האם אפשר להרוויח כסף בקזינו אונליין?

תחום ההימורים ברשת האינטרנט צובר תאוצה ונדמה שככל שעובר הזמן – יותר ויותר אנשים מנסים את מזלם במשחקי הימורים אונליין. אם פעם היו צריכים לטוס לחו"ל או לנסוע עד יריחו

חישוב כספי
החזרי מס
החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

ישנן פעולות מסוימות שאותן המדינה מעודדת אותנו לבצע, כמו למשל הפקדות לביטוחי חיים והפקדות בקופות גמל. אבל ידעתם שאם רכשתם ביטוח חיים או הפקדתם בקופת גמל, אתם זכאים להטבות במס

זוגיות
למבוגרים
ויאגרה – כי מספיק להתחמק מסקס!

פתאום, בגיל ארבעים פלוס, מצאת את עצמך מתחמק ממפגשים מיניים? אין לך כבר תירוצים ודרכים להסביר את זה לאשתך? ברור לך שהיא אולי חושדת שיש לך בעיה בתפקוד המיני אבל