קטינים במשפט הפלילי

נסיבות החיים מביאות בהרבה מקרים גם קטינים לספסלי בית המשפט. יש הרבה ילדים שלוקחים פניות לא טובות בחיים, ולעיתים זה בגלל הרקע, החינוך הלקוי, או מעידה חד פעמית. עם זאת, ההתנגשות בין קטינים לבין המשפט הפלילי היא מורכבת מאוד, וחשוב מאוד לדעת כיצד להתמודד איתה.

 

מי הם קטינים במשפט הפלילי ומהו גיל האחריות הפלילית?

מי שנחשב כקטין מבחינת הדין הפלילי בישראל הם ילדים שטרם מלאו להם 18 בעת ביצוע העבירה שיוחסה להם. אולם חשוב לציין כי גיל האחריות הפלילית בישראל הוא 12 שנים, כך שילדים אשר לא עברו את גיל 12, הם כאלו שאין להם אחריות פלילית בראי החוק, ולכן מעשיהם יטופלו במסגרת האזרחית.

 

איזה חוק מטפל בקטינים במשפט הפלילי?

"חוק הנוער" הוא זה שמסדיר את ההוראות להתמודדות עם קטינים בהליך הפלילי וקובע מה הן הזכויות והחובות של אותם ילדים ובני נוער. האלמנט הבולט ביותר בחוק הנוער הוא אלמנט השיקום, וזאת מתוך כוונה ותקווה כי ילד אשר ביצע עבירה פלילית, הוא אדם צעיר ולא מגובש, שיכול עוד להשתנות וללכת בדרך הישר בעזרת סיוע הולם והכוונה מתאימה.

לכן, אחת הפעולות הראשונות המתבצעות בעת הטיפול בקטינים במשפט הפלילי, הינה הערכת פוטנציאל השיקום של החשוד / הנאשם הצעיר. הערכה זו באה לקבוע אם יש מקום להפנות את הקטין למסגרת ייעודית שבה יוכל להשתקם בצורה מועילה.

 

מגבלות הטיפול בקטינים במשפט הפלילי

ההליך של מעצר קטין מתחיל עם דיווח להוריו, וגם החקירה שלו תיעשה בידיעת הוריו. ההבדל המשמעותי הוא שקטין לא ייחקר בשעות הלילה, וכי גם אם יש משמעות שהיא אינה מסכנת חיים לשעת החקירה, היא תידחה עד לשעות הבוקר. חשוב גם לציין כי אדם שנחקר תחת אזהרה בישראל, אין זכות לסניגור, אך הקטין זוכה לנוכחות של אחד מהוריו כולל הזכות להיוועץ בהם. בנוסף, קטין עד גיל 14 ייחקר בפני חוקר ילדים עם הכשרה מיוחדת, ולא כל חוקר רנדומלי שנמצא בתחנת המשטרה.

 

קטינים במשפט הפלילי והשוני ממשפט פלילי בבגירים

קטינים עד גיל 14 בישראל לא יכולים לקבל מאסר עולם גם במקרה של רצח, ובנוסף, קטינים אלו לא ייעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. כללי המעצר לקטינים הם שונים מאוד מכללי המעצר למבוגרים, כולל מעצר ראשוני יצטרך להיות ל – 10 ימים, וניתן להאריכו רק ב – 10 ימים, עד אשר מגיעים ל – 40 ימים. אם לאחר 40 ימים לא הוצא כתב אישום נגד קטין עצור, הקטין ישוחרר לאלתר. בנוסף, הכרעת הדין בנוגע לקטינים תינתן לאחר 6 חודשים מקסימום, ולא תהיינה סחבת שתקשה על השיקום שלו.

 

קטינים במשפט הפלילי – הגילאים שמחייבים התייחסות זהירה

קטינים אשר עומדים לדין, לא יועמדו ביחד עם בגירים נוספים אשר היו מעורבים באותו המקרה, ויהיה צורך להודיע לקצין המבחן שלו שהוא עומד לדין. בית המשפט יצטרך גם להתייעץ עם קצין המבחן בנוגע לאפשרות להעמדה לדין, אם מדובר בקטין מתחת לגיל 13, אך מעל לגיל 12 בעת ביצוע העבירה. אם חלפה שנה מרגע המעצר עד להעמדה לדין, יהיה צורך באישור היועץ המשפטי לממשלה, כך שהעניינים סבוכים מאוד ותלויים גם בגילו המדויק של הקטין, כאשר הגילאים המורכבים הם כאמור בין 12 ל – 14.

 

על סמך אילו שיקולים ניתנת הכרעת הדין בתיקי קטינים במשפט הפלילי?

חוק הנוער גורס כי ההחלטה של בית המשפט תינתן רק לאחר שהקטין ייתן את גרסתו לנעשה. בית המשפט אמור להתייחס לדברים בכובד ראש, ולראות גם האם יש אלמנטים של חמלה וחרטה, בטרם השופט לוקח את ההחלטה הסופית בנושא. גם להורי הקטין תהיינה אפשרות לתת את דעתם על הנעשה, וגם הם יילקחו בחשבון. עבור שופטים, קל יחסית לראות מה החומר האנושי שממנו עשויים האנשים הללו, האם הם מביעים חרטה ומה הסיכוי לשיקום של הילד, ורק לאחר מכן לקבל החלטה מושכלת לגבי העניין.

 

קטינים במשפט הפלילי והתכלית השיקומית

כל הדיונים בענייני קטינים בבית המשפט יהיו בדלתיים סגורות בהתחשבות במצב והמטרה הסופית היא לייצר תוכנית שיקום, ולא ענישה, ככל שהילדים צעירים יותר והעבירות שלהם פחות חמורות. קטינים במשפט הפלילי נמצאים בהליך שמעוניין לשקם אותם, ולא להעניש אותם.

זוהי עמדת הבסיס של בית המשפט, ורק אם מדובר באנשים שמתגאים במעשיהם, לא מראים חמלה ולא עומדים בתוכנית השיקום, יהיה צורך להעניש אותם בהתאם. יש שופטים המאמינים בכל ליבם למחול לילדים אילו עד רמת מחיקת רישום פלילי בסוף התהליך – עם השיפור.

 

מדוע חשוב לקטינים במשפט הפלילי לעבוד עם עו"ד פלילי

כל קטין אשר נקלע למשפט פלילי צריך כמובן לעבוד עם עו"ד פלילי עם התמחות ספציפית. לאור כל השוני בין העבודה עם קטינים לבגירים בבית המשפט, יש צורך בעורך דין שמכיר את הנושא, יודע איך לטפל בו מבחינה מקצועית ורגשית, ובסוף, יידע גם להביא תוצאות.

יש הרבה מאוד אלמנטים שעורך דין צריך לקחת בחשבון, ובראש ובראשונה, מדובר בנושא השיקום לעומת ענישה. עו"ד פלילי אשר יודע כיצד להתנהל בבית המשפט, יכול לסייע ללקוחות שלו מאוד, ולקדם את עניין השיקום שלהם והחזרה שלהם לחיים האזרחיים הנורמטיביים בצורה טובה.

 

קטינים במשפט הפלילי – עו"ד פלילי כמפתח להצלחה

הרבה מאוד קטינים מבצעים עבירות בגלל שיקול דעת לקוי ובגלל אי בשלות מנטלית. בנוסף, גם ההתמודדות שלהם בבית המשפט יכולה להיות מורכבת, לבטח אם הם מגיעים מרקע סוציו אקונומי נמוך. לכן, עו"ד פלילי טוב יכול להוות כלי חשוב מאוד במהלך הדיונים המשפטיים, כאשר הוא רואה לעיניו רק את טובת הקטין. מערכת השיקום בישראל היא מערכת יעילה מאוד, ולבטח כאשר מדובר במקרה חריג של ילד שחרג מהתנהגותו הנורמטיבית, הסיכוי לשיקום מלא הוא גבוה מאוד.

 

לסיכום

קטינים במשפט הפלילי צריכים להיות מיוצגים משפטית על הצד הטוב ביותר. עו"ד פלילי אשר מבין את המורכבות ומגיע מהעולם של ייצוג קטינים בהליכים פליליים, יודע להתנהל בצורה נכונה יותר מול בית המשפט. הוא ידע למצות את הזכויות של הקטין בהליך, וגם לנווט את הפעולות של בית המשפט לטובת השקעה בשיקום הילד/ה ולא בענישה, שככל הנראה, רק תוביל לביצוע עבירות נוספות וחמורות יותר, בעתיד.

חוק פלילי

 

תוכן עניינים
שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורך דין פלילי
פלילי וחוק
בחירת עורך דין פלילי בתל אביב

בעולם המשפט הפלילי המורכב והמרתיע, הבחירה בעורך דין פלילי מוכשר ומנוסה היא גורם מכריע וקריטי. בין אם אתה עומד בפני אישומים קלים או האשמות פליליות חמורות, עורך הדין שתבחר יכול

טיפים למטייל
בלומנמארקט – דבר אלי בפרחים

אמסטרדם היא אחד מהמקומות האהובים ביותר על תיירים מרחבי העולם כשהם מחפשים מקום תוסס אך עם זאת נינוח, בו יוכלו להנות מנופש אורבני מפנק. כזאת היא אמסטרדם, מלאת ניגודים אשר