הגשת פירוק שיתוף במקרקעין – כיצד זה עובד?

המושג מקרקעין מתייחס לכל נכס אשר מקובע על הקרקע. נכסי המקרקעין המוכרים והפשוטים ביותר הם דירות או בתים למשל. נכסים רבים אלו נמצאים במסגרת של בעלות משותפת, בה אין בעלים אחד לנכס, אלא שני בעלים שונים או יותר.

הבעלות המשותפת מוסדרת באמצעות הסכם שותפות, שמחייב את כלל החתומים עליו. מה קורה כאשר רוצים לפרק את השותפות הזאת? לא משנה מה הסיבה לפירוק – כך תוכלו לעשות זאת.

 

מה זה פירוק שותפות?

לכל נכס יש בעלים מסוים. בסוגי נכסים מסוימים יכולים להיות מספר בעלים שונים לאותו הנכס. אחד מסוגי הנכסים שקיימים הוא נכס מקרקעין. החוק קובע שכל נכס שנמצא על הקרקע ואינו ניתן לניוד ממנה הוא נכס מקרקעין. באמצעות שותפות שמסודרת בהסכם, ניתן ליצור מצב בו לנכס מקרקעין מסוים יש שני בעלים או יותר.

מצבים שונים יכולים להוביל את אחד מהשותפים בבעלות לרצות לפרק את השותפות. פירוק שיתוף במקרקעין זה בהחלט דבר שניתן לעשות. הסיבה לפירוק השיתוף יכולה להשתנות. ייתכן ואחד הבעלים מעוניין למכור את הנכס לצורך יצירת רווח כספי, או שאולי הוא אינו מעוניין בהחזקת הנכס ובמחויבות שנכללת עימה. ישנם כמה מצבים שונים לפירוק שותפות כזו.

 

מכירת חלק בשותפות

הדבר הפשוט ביותר שניתן לעשות הוא למכור את השותפות של אחד מבעלי הנכס. אחד מהחברים בשותפות, שהחליט שהוא אינו מעוניין יותר בלקיחת חלק בבעלות על הנכס, יכול להעמיד את החלק שלו בשותפות למכירה.

הוא יכול למכור אותו אל השותפים האחרים או אל צד שלישי, אך לא משנה איזו מכירה הוא מתכנן לבצע, הוא חייב לקבל את האישור של שאר השותפים בבעלות ולהגיש בקשת פירוק.

 

הגשת תביעה

ישנם מקרים בהם השותפים השונים בבעלות, או אפילו אחד מהם, לא מסכימים לבקשת הפירוק. במקרים הללו יש להגיש תביעה לבית המשפט הרלוונטי. יציאה חד צדדית מהסכמי שותפות של בעלות מקרקעין היא לא דבר שמתאפשר על ידי החוק, כך שיש להתכונן להליך משפטי שיכריע בעניין.

 

היכן רשומות זכויות המקרקעין?

את התביעה מגישים לפי המקום בו רשומות זכויות המקרקעין של הנכס. אם זכויות הנכס רשומות בטאבו, האדם שחפץ בפירוק יכול להגיש את התביעה לבית המשפט באזור שלו.

אם הן רשומות במנהל מקרקעי ישראל או בחברה קבלנית, התביעה תוגש אל בית משפט השלום או אל בית המשפט המחוזי. אם ערך הנכס עומד על עד שני מיליון שקלים, ההליך יתנהל בבית משפט השלום. אם ערך הנכס גבוה יותר, ההליך יתנהל בבית המשפט המחוזי.

 

מה קורה כשמדובר בבני משפחה?

ישנם מקרים בהם נכס נמצא בבעלות משותפת של בני משפחה. ניתן לראות את המקרים הללו בעיקר כאשר מדובר על נכסים שהועברו בירושה. אם בני משפחה מנהלים הליך משפטי עקב בקשת פירוק, ההליך יתנהל בבית משפט למשפחה, בכל מצב.

פירוק שיתוף במקרקעין

תוכן עניינים
שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מתנות בגדלים שונים
טיפים שימושיים
מתנות מומלצות לכבוד יום האישה

גברים רבים מכירים את הדילמה שמגיעה תמיד עם יום האישה: מה באמת כדאי לקנות לאישה שאנחנו אוהבים? אם גם אתם מתלבטים לגבי העניין הזה, אספנו עבורכם מספר רעיונות שיוכלו לבוא

ועדה רפואית
עריכת דין
ייצוג משפטי בוועדה רפואית בצבא – מורה נבוכים

צה"ל הוא אחד הגופים הגדולים והחשובים במדינת ישראל. כגוף כה גדול, הצבא מחזיק במספר זרועות משמעותיות, ביניהן האגף הרפואי. כמו כן, כחלק מהאגף הרפואי, קיימת ועדה רפואית האחראית להליכים רבים,