כתיבת תוכן – המדריך המלא

כשקיבלתי לכתוב את המאמר הזה, הרגשתי אבודה. נשמע מוזר נכון? הרי אני כותבת תוכן כל הזמן. וזה נשמע הכי טריוויאלי שאני אדע לכתוב מדריך בנושא. ואז ישבתי ובהיתי בדף הלבן וכל מה שעלה לי לראש זה שאני פשוט כותבת. אני הולכת עם מה שאני מרגישה לגבי אותו נושא. אבל מה קורה כשאתה לא מרגיש שום דבר לגבי הנושא, או לא מכיר את הנושא בכלל ואם במקרה קיצוני אתה אפילו מתנגד לדעה שאתה צריך לכתוב? אז מעבר לרגש, שאגב מוסיף המון למאמר, יש גם כמה כללים והיבטים חשובים שיכולים לשדרג כל מאמר.

 

שגיאות 'שגיעות' שגיאות

הדבר הראשון והכי חשוב הוא להימנע מ'שגיעות', הכוונה לשגיאות כתיב ושגיאות תחביר. כאשר אדם מגיע לקרוא מאמר בנושא תוכן שמעניין אותו או חשוב לו ללמוד עליו עוד והוא נתקל בשגיאות כתיב ותחביר הנחת היסוד האוטומטית שלו תהיה "כותב המאמר הזה הוא אדם לא מקצועי ולכן המאמר הזה לא אמין".

היום מאוד פשוט להימנע משגיאות כתיב, הוורד בו  אנחנו כותבים מסמן מילים שכתובות באופן שגוי. בנוסף לכך, אם אתם יודעים שיש לכם נטייה לכתיבה עם טעויות (למשל כמוני, שאני סובלת מדיסלקציה, תמיד תוכלו לחפש את המילים בגוגל ולראות מה עולה לכם, לרוב גוגל גם יודע לתקן למילה הרלוונטית שרציתם).

בנוגע לשגיאות תחביריות הוורד עדין לא יודע לתקן אותן באופן אוטומטי ויעיל ובשביל באמת להכיר את כל החוקים הכי קטנים, צריך בעיקר לתרגל, דבר שלוקח זמן. אך גם לנושא הזה יש פתרון, כיום קיימים תוספים רבים לדפדפני האינטרנט אשר מציגים את שגיאות התחביר. ניתן להוריד תוסף מהסוג ולהעתיק את הטקסט שכתבתם להודעת מייל ריקה, לוודא שם האם ישנן שגיאות תחביר ולתקן אותן.

השגיאות הנפוצות ביותר קשורות לשימוש לא נכון במילות קישור, או בצירופים שלהן, חזרתיות שלא לצורך וכמובן שיבוש של מילים או שימוש במילה כללית במקום בפועל ספציפי. ניתן פשוט לחפש באינטרנט ולמצוא את השגיאות ששגורות בשפת היום יום שלכם.

 

תוכן, מעניין וקליל לקריאה

המטרה של מאמרי תוכן, כשמם כן הם, להעביר תוכן מסוים לקורא. זה יכול להיות תוכן שיווקי, הנגשת מידע לקהל הרחב או כתבת דעה. בכל סוג מאמר נרצה להדגיש דברים שונים אבל המשותף לכולם הוא הצורך לעניין את הקורא שלנו. כדי שהאדם הממוצע ירצה לקרוא את הטקסט שכתבנו, הטקסט צריך לתפוס אותו כבר בפסקה הראשונה.

פסקת הפתיחה צריכה להיות מעניינת, שנונה, קשורה לנושא המאמר אבל גם כזו שלא מוסרת את כל הפרטים. דרכים טובות לעניין את הקורא כוללות בתוכן שאלת שאלות ומסירת נתון מפתיע או סיפור אישי.

עכשיו כשמשכנו את תשומת ליבו של הקורא אנחנו רוצים שהוא ימשיך איתנו לאורך המאמר כולו, זאת בכדי שנוכל להעביר לו את כל המסרים שתכננו. מטרה נוספת היא העברת המידע הרצוי לדורש המאמר. לעיתים מדובר מידע שיווקי ונרצה שהוא יוצג באופן ברור אך ככזה המתאים לטקסט הכללי.

בשביל לעמוד בשתי המטרות הללו אנחנו צריכים למצוא את הקו הדק שחוצה בין טקסט 'חופר' מדי לכזה שאינו מעביר את המידע הנחוץ. אם אני כותבת מאמר על ההבדל במחיר הדיור במרכז הארץ ובפריפריה, אני חייבת לציין גם את המגמה הכללית, (המחירים בפריפריה נמוכים יותר) וגם לתת דוגמאות למחירים ספציפיים (המחיר לקניה של דירת 4 חדרים בבאר שבע עמוד נכון לתחילת שנת 2020 על 1,058,000 ₪. זאת לעומת 3,253,000 ₪ בתל אביב).

 

הגבלת מילים – מתנה או מכה?

ברמת התוכן חשוב לזכור את הגבלת המילים, בהתאם לאותה הגבלה צריך למצוא את הנתונים החשובים יותר ולהציג קודם כל אותם. פרט חשוב נוסף הוא רמת הפירוט, על כל נושא ניתן לפרט מאוד או לצמצם את המידע שניתן. ההגבלה יכולה למקד אתכם ולאפשר לכם להתמקד בפרטים החושבים ולא לסטות מהנושא העיקרי. אך היא גם יכולה "לעצבן" ולגרום לתסכול קל כי לא הצלחתם להעביר את המסר והמידע שרציתם. חשוב שתזכרו שכל מסר ניתן להעביר גם בפסקה אחת, הכל עניין של בחירת המילים והמידע הנכון.

בשביל להמחיש את העניין אמשיך עם הדוגמה בנושא ההבדל במחירי הדיור. הנקודה אותה אני רוצה להעביר תהיה זהה בין שתי הפסקאות הבאות, אך רמת העמקה תהיה שונה ותלויה בכמות המידע והמילים הנדרש לי. (שימו לב, שהמידע שמופיע כאן אינו מדויק והוא נועד אך ורק בכדי להמחיש את עניין העמקה).

גרסה קצרה: בשנים האחרונות אנחנו רואים מגמה ברורה של עלייה במחירי הדיור לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. אך גם עם העלייה המשמעותית במחירים אנחנו עדין רואים פערים רבים במחירים בין מרכז הארץ לבין אזורי הפריפריה.

הסיבות העיקריות להבדלים מגיעות מהביקוש העולה בדיור באזור המרכז ומההתפתחות של ההייטק ומקומות העבודה הרבים באזורים אלו, כמו גם, ליבריות מוגדלת מבחינת חינוך ותרבות בערים מרכזיות יותר.

ההפרשים הגדולים הללו (שיכולים להגיע גם לאזור ה-2 מיליון שקלים), מאלצים משפחות וזוגות צעירים לעבור לאזור הפריפריה דבר המוריד את איכות חייהם, מקשה במציאת עבודה וגם בעתיד עשוי לגרום לעליה משמעותית במחירי הדירות בערי הפריפריה.

גרסה ארוכה: לאורך השנים האחרונות אנחנו צופים בעלייה משמעותית במחירי הדיור ברחבי כל הארץ, המגמה הזו ברורה ומוכרת לכל. תופעה זו נובעת מגידול דמוגרפי, תכנון לקוי מצד המדינה וגם מתקופת הבחירות הממושכת בה אנחנו נמצאים. בתוך המגמה הכללית של יוקר המחייה ניתן לראות באופן משמעותי את הפערים המתעצמים בין מחירי הדירות, הן לשכירות והן לקנייה, בין ערים במרכז, כמו תל אביב, בת ים, רמת גן וגבעתיים. לעומת, ערים רחוקות יותר מהמרכז כמו באר שבע, חריש, נהריה ואף חיפה.

הסיבות להבדלים אלו נובעות בעיקרן מעניין ההיצע והביקוש. בגדול יותר אנשים רוצים לגור במרכז הארץ, אם מסיבות של מקומות פרנסה/לימודים ואם מהרצון לגור באזור מרכזי ויש שיגידו גם ליברלי יותר.

ההבדלים הללו מאלצים משפחות רבות ובעיקר זוגות צעירים לשכור דירה או לעבור לפריפריה. מה שמשפיע על המרחק בין הבית לבין מקום העבודה, דבר המשפיע באופן ישיר על הזמן הפנוי. ואם נחשוב על הנתונים הללו לטווח הארוך הדבר מעיד על שתי מגמות מדאיגות. הראשונה היא ירידה באיכות החיים של הגרים בפרפריה. והמגמה השנייה המעידה על העתיד להגיע בטווח ארוך אף יותר והיא אף תלויה בהרבה פרמטרים נוספים, יתכן שעם הזמן הביקוש לדירות בפריפריה יגדל וכך גם מחירן בהתאמה.

הסבר: בשתי הפסקאות הבאתי טעונים דומים והעברתי מסר זהה לחלוטין. בגרסה הארוכה הוספתי פרטים מעניינים אך לא קריטיים נוספים אשר עיבו את המאמר שלי ואפשרו לי לעניין את הקורא  בדעותיי ובנתונים מעניינים אחרים. שימו לב שההבדל מבחינת כמות המילים עומד על כמעט פי 2, כשאשוב ואומר שהמסר היה זהה לחלוטין.

 

ספל קפה, פנקס ועט כתיבה

 

מחקר, מחקר, מחקר

הנושא האחרון עליו אכתוב (מבטיחה) ובעניי הוא הנושא החשוב ביותר, הוא נושא המחקר. ברוב המקרים, גם אם מדובר בנושא שמעניין אתכם או קרוב לליבכם, בשביל לדעת בצורה טובה מה אתם רוצים לכתוב אתם צריכים קודם כל להבין את הנושא עליו אתם עובדים. בשביל לעשות זאת עליכם לחפש מאמרים קשורים ורלוונטיים ולהכיר את הנקודות העיקריות שמעניינות בנושא.

בעת החיפוש מומלץ לרפרף על מספר מאמרים ולחפש את הכותרות המושחרות, כך ניתן להבין מבלי להתעמק (ולבזבז זמן יקר) אילו נושאים באופן ספציפי הולך לסקר המאמר הנוכחי. שימו לב, שכפי שאתם כותבים לפי השקפתו של מזמין המאמר שלכם כך גם אותו מאמר אותו קראתם עכשיו נכתב בכדי לעמוד בדרישות של מזמין השירות ועל כך לא בהכרח כל הנקודות והנושאים שהיו רלוונטיים למחקר הזה יהיו רלוונטיים למחקר שלכם.

אם אסתכל על הדוגמה שהשתמשתי בה עד כה, תחום מחירי הדיור בארץ, אראה שהנושא הבוער מכל הינו "האם תהיה הוזלה במחירים הדירות?". בנוסף לכך עולות כמובן השאלות של מחירים בפועל וממה נובעים ההבדלים הללו. דבר מעניין נוסף הוא הסתכלות על המגמות העתידיות.

כעת בעצם יצרתי לעצמי שלד קטן שמאפשר לי לחפש בצורה טובה וממוקדת יותר. זה ייתן לי את האפשרות להימנע מהתפזרות מצד אחד ולהעמיק בדברים החשובים מצד שני. כשכאמור ההתעמקות תלויה בהגבלת הזמן/מילים ובכיוון אותו מזמין המאמר רוצה להדגיש.

הדבר החשוב ביותר לפני שנתחיל בביצוע משימת כתיבת תוכן שלנו, הוא לזכור מי הלקוח שלכם ומי הוא קהל היעד של המאמר. ובתכלס תמיד תשאלו את עצמכם, האם אתכם המאמר הזה היה מעניין?

תוכן עניינים
שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עוד באתר זה
ניקוי ספות בד עם חומץ

הריהוט בבית הוא אחד הדברים המשפיעים ביותר על המראה ועל האופי של כל אחד מהחדרים בבית המגורים. מצד שני, מדובר בדרך כלל בפריטים שאינם מוחלפים כלאחר יד. זאת, הן בגלל

אנשי משפט
עריכת דין
4 סיבות לקיים פגישת גישור

מדינת ישראל היא מדינה ששיעור ההידיינויות בה הוא גבוה מאוד. כתוצאה מכך, מצויה מערכת המשפט בעומס כבד. המשמעות היא פעמים רבות הימשכות הליכים לאורך שנים כאשר קבלת הסעד מבית המשפט

מנוף
עסקים
איזה עסקים מחוייבים להחזיק ממונה בטיחות

גיוס של ממונה בטיחות נחשב לעניין הכרחי עבור בעלי עסקים מסוימים. ישנם פרמטרים מסוימים שקובעים מיהם העסקים הללו, כך שאם אינכם בטוחים אם אתם מחויבים להחזיק ממונה בטיחות, אתם צריכים