מנתחים אורטופדים וטיפול בטראומה: טיפול בשברים ופציעות קשות

מערכת השרירים והשלד עלולות לעבור טראומה במקרה של פציעות. ישנן פציעות קלות הכוללות מתיחת שריר או נקע, ופציעות חמורות יותר הכוללות שבר או פציעה שיש לנתח. המאמר יעסוק בטיפול בשברים ובפציעות קשות.

 

מהן פציעות אורתופדיות?

פציעות אורתופדיות הן פציעות שמזיקות ברמות שונות למערכת השרירים, לעצמות, לשלד, לסחוס, רצועות וגידים. זה עלול לנבוע מפציעת ספורט, תאונת דרכים, נפילה, החלקה, פציעה מגוף זר וכד'. בקרב ילדים שכיחות השברים גבוהה יותר מאחר והעצמות שלהם חלשות וגמישות יותר אך על אף זאת ניתן לטפל בהן באופן מהיר יותר. לעומת זאת, שברים אצל מבוגרים יהיו מטופלים לאורך זמן ולעיתים אף יזדקקו לניתוח אורתופדי. לאינפורמציה נוספת הקליקו על הקישור אורתופד רונן דבי.

פציעות אורטופדיות

טיפול בנקעים

נקע הוא פציעה שנגרמת כתוצאה ממתיחה חוזרת או מפגיעה פתאומית. הטיפול בנקע יכול להיעשות באמצעות חבישה, גבס עם סד או פיזיותרפיה בהתאם לחומרת הנקע. במקרים מסוימים יצטרכו להחזיר את העצם למקומה בהרדמה מלאה.

 

טיפול בשברים

טיפול בשברים קלים בכפות רגליים וידיים נעשה באמצעות חבישה. לעומת זאת, שברים באזורים אחרים יצטרכו קיבוע מסיבי יותר באמצעות סד גבס או קיבוע גבס מלא בהתאם לעוצמת השבר. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם המטופל יזדקק לאשפוז וטיפול אחר. מדובר על שבר פתוח המסכן את המטופל בזיהום. הפתרון הוא קבלת טיפול אנטיביוטי ישירות לווריד.

טיפול בשברים

באילו מקרים צריך ניתוח?

כאשר הפציעה היא תוצאה של תאונת דרכים או נפילה של חפץ כבד, העצמות עלולות להתרסק. בנוסף, פציעה שגורמת לעוד פציעות מחייבת בדיקה והשגחה רפואית. אם העצם לא חוזרת למקום או השברים אינם יציבים בקיבוע גבס, או נגרמת פגיעה עצבית או סיבוך בכלי הדם, הרופאים ימליצו על ניתוח.

גם שברים בירך או בשוק לעיתים יחייבו את המטופל לעבור ניתוח של מפרק הירך, החלפת ברך וכד'. אצל ספורטאים שברים מורכבים שמחייבים יישור עצמות יבוצעו בניתוח ובייצוב של ברגים או סיכות. גם במקרים בהם נקרעת הרצועה יהיה צורך בניתוח שיתקן אותה.

 

מעקב לאחר ניתוח

בין אם מדובר על גבס לקיבוע שבר ובין אם על ניתוח, המטופל יצטרך להיות במעקב של הרופא המנתח לאורך זמן. בפרט, ילדים שעברו שבר באזורי הצמיחה העלולים לגרום לעיוות או לעיכוב של צמיחת העצם.

 

התאוששות וחזרה לפעילות

במקרה של שבר החזרה לפעילות נעשית בהתאם לסוג השבר, למיקום שלו ולגיל המטופל. בדרך כלל אין לבצע פעילות גופנית לאחר הקיבוע במשך 3 חודשים כדי לא לגרום לנזק בלתי הפיך. מומלץ לקבל פיזיותרפיה על מנת להגדיל את טווח התנועה ולסייע להחלמה תוך ביצוע הוראות הרופא. לסיכום, פציעה או שבר ניתנים לאבחון באמצעות הדמיה או צילום ובדיקה גופנית שאותה יבצע הרופא והוא גם יחליט על הטיפול הרצוי.

מנתחים אורטופדים

תוכן עניינים
שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חדר אמבטיה
לבית ולגינה
איך לבחור מראה מתאימה לאמבטיה

עיצוב חדר האמבטיה מצריך היכרות מקדימה עם מספר עקרונות שיאפשרו לשלב בין פרקטיקה לנראות. שכן, אנו משתמשים בחדר זה לצרכים מסוימים ולזמן קצר בלבד. מדריך זה ירכז בפניכם את כל